ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΑΡΧΑΙΑ ΛΑΤΟΜΕΙΑ & ΤΕΧΝΗ/ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΓΕΩΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ/ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Edward Burtynsky: τα λατομεία ως αρχιτεκτονικά τοπία!

“quarries…are places that are outside of our normal experience, yet we partake of their output on a daily basis. I was excited by the striking patinas on the walls of the abandoned quarries. The surface of the rock-face would simultaneously reveal the process of its own creation, as well as display the techniques of the quarrymen. I likened the tenacious trees and pools of water to nature’s sentinels awaiting the eventual retreat of man and machine – to begin the slow process of reclamation.”
Edward Burtynsky
Carrara Marble Quarries Carrara, Italy, 1993

Ο Edward Burtynsky στο βιβλίο (φωτογραφική σειρά) του με τίτλο  “Quarries”  ερευνά με ευφάνταστο τρόπο την έννοια του ανθρωπογενούς και ειδικότερα του βιομηχανικού τοπίου. Edward Burtynsky: Quarries

Η  άποψή του  πραγματεύεται την εξόρυξη πρώτων υλών ως παραγωγή μιας μνημειακής οργανικής αρχιτεκτονικής που παραπέμπει στις αρχαίες πυραμίδες αλλά και στους σύγχρονους ουρανοξύστες.

 
China Quarries Xiamen, Fujian Province, China, 2004

Μετά από περίπου 25 χρόνια διερεύνησης των επιπτώσεων της βιομηχανίας στον πλανήτη μας, o καναδός φωτογράφος έχει συσσωρεύσει αρκετό υλικό τεκμηρίωσης με αναφορά μεγάλα λατομεία του κόσμου – στον Καναδά, την Ιταλία, την Κίνα, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ινδία και την Αμερική.  Τα λατομεία είναι φυσικά απαραίτητα ως  πρώτη ύλη κατασκευής κτιρίων, φανερώνοντας με απτό τρόπο την συνεχιζόμενη εξάρτησή μας από τους πόρους της γης. Κάπου ένα κτίριο δημιουργείται, ενώ ένα τοπίο καταστρέφεται, καλύτερα ανασυντίθεται.. Η εικόνα του λεηλατημένου τοπίου, όπως γράφει ο Burtynsky, ειναι ταυτόχρονα όμορφη αλλά και άβολη, ανησυχητική…

Οπως γράφει ο ίδιος: “quarries…are places that are outside of our normal experience, yet we partake of their output on a daily basis. I was excited by the striking patinas on the walls of the abandoned quarries. The surface of the rock-face would simultaneously reveal the process of its own creation, as well as display the techniques of the quarrymen. I likened the tenacious trees and pools of water to nature’s sentinels awaiting the eventual retreat of man and machine – to begin the slow process of reclamation.”
China Quarries Xiamen, Fujian Province, China, 2004
Active Section, E.L. Smith Quarry, Barre, Vermont, USA, 1992
 
Iberia Quarries Cochicho Co., Pardais, Portugal, 2006
Iberia Quarries Marbrito Co., Borba-Mouro, Portugal, 2006

 

Makrana Marble Quarries Rajasthan, India, 2000
Makrana Marble Quarries Rajasthan, India, 2000

 

Active Section, E.L. Smith Quarry, Barre, Vermont, USA, 1991
Active Section, E.L. Smith Quarry, Barre, Vermont, USA, 1991


“Often my approach, the compression of space through light and optics, also yields an ambiguity of scale. I think that people are always trying to put a human scale on things. We need to put our human perspective into these images, and our presence is dwarfed by the spaces we’ve created. It’s an interesting metaphor for how technology seems larger than life, larger than our own lives.

Active Section, E.L. Smith Quarry, Barre, Vermont, USA, 1991

[Επιμέλεια: Π. Τζεφέρης]

http://www.edwardburtynsky.com/site_contents/Photographs/Quarries.html

Σχετικά Άρθρα