-->

Τρίτη, 6 Οκτωβρίου 2020

Ψηφιακή ανάδειξη των Αρχαίων Λατομείων Μαραθίου Πάρου



Στην Πάρο βρέθηκαν πριν από λίγες μέρες μέλη της ερευνητικής ομάδας “Ευφυούς Αλληλεπίδρασης” του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με στόχο τη διερεύνηση δυνατοτήτων ανάδειξης της πολιτισμικής αξίας των αρχαίων λατομείων της Πάρου μέσω σύγχρονων μεθόδων καταγραφής και ψηφιοποίησης.

Ο Δήμος Πάρου, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων του Υπουργείου Πολιτισμού και η ερευνητική ομάδα, έχουν συνεργασία, με στόχο την ψηφιακή αποτύπωση των αρχαίων λατομείων που βρίσκονται στο Μαράθι της Πάρου, καθώς πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα σημεία πολιτιστικής κληρονομιάς για το νησί, δεδομένου, ότι συνδέονται άρρηκτα, τόσο με την αρχαία, όσο και με την νεότερη ιστορία του.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του στην ίδια ημερίδα ο κ. Χ. Γεωργούσης στη μεγάλη ημερίδα που διοργανώθηκε το 2019 από το Σύλλογο Φίλων της Πάρου, τους Φίλους της Πάρου και της Αντιπάρου και το Δήμο Πάρου, σχετικά με τα αρχαία λατομεία, «τα λατομεία άρχισαν να διανοίγονται από την αρχαϊκή εποχή στην Πάρο και η μεγαλύτερη ένταση στην εξόρυξη σημειώθηκε κατά τη Ρωμαϊκή εποχή. Ο οικοδομικός οργασμός που σημειώθηκε μετά τους Περσικούς πολέμους, έδωσε στην Πάρο ιδιαίτερη εμπορική σημασία. 

Το μάρμαρο έγινε ένα από τα πιο περιζήτητα υλικά της Ελληνικής αρχιτεκτονικής και έφερε στην Πάρο μεγάλο πλούτο και μεγάλη ακμή.  Το Παριανό μάρμαρο ήταν το καλύτερο του κόσμου εξαιτίας της μεγάλης διαφάνειας που έχει». Ωστόσο και στη νεότερη ελληνική ιστορία τα λατομεία συνέβαλαν στην ανάπτυξη της Πάρου, καθώς με ξένα κεφάλαια το 1878 άνοιξαν ξανά τα εγκαταλειμμένα ορυχεία του Μαραθιού και με κέντρο το λατομείο άρχισε εκ νέου μια σπουδαία παραγωγική δραστηριότητα.


Ο συντονιστής της ομάδας Ευφυούς Αλληλεπίδρασης, κ. Γιώργος Καρυδάκης, είχε λάβει μέρος στην ίδια ημερίδα, πραγματοποιώντας αναλυτική παρουσίαση, όσον αφορά στις δυνατότητες που δίνουν οι σύγχρονες τεχνολογίες για την καταγραφή, τεκμηρίωση και ψηφιοποίηση του χώρου, με στόχο την ανάδειξή του και διαφύλαξη της πολιτιστικής του αξίας.

Η ομάδα, η οποία αποτελείται από τον συντονιστή, κ. Καρυδάκη, Μετα-Διδάκτορες και υποψήφιους Διδάκτορες, δραστηριοποιείται στη διατομή, μεταξύ των “έξυπνων” συστημάτων και της αλληλεπίδρασης ανθρώπου – υπολογιστή, με εφαρμογές στον τομέα της Ψηφιακής Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ιδρύθηκε το 2016 και συντονίστηκε από τον Γιώργο Καριδάκη. Πλέον αποτελεί μέρος του εργαστηρίου Έρευνας Ευφυών Συστημάτων, μια ευρύτερη ερευνητική ομάδα που αναπτύσσει ευφυείς, διαδραστικές και διαδικτυακές τεχνολογίες για την υποστήριξη της αναπαραγωγής, της προβολής και της προώθησης στοιχείων και υπηρεσιών πολιτιστικής κληρονομιάς. Από τότε έχει δραστηριοποιηθεί με επιτυχία σε δραστηριότητες έρευνας και ανάπτυξης.

Σύμφωνα με την παρουσίαση του κ. Καρυδάκη, η ψηφιακή ανάδειξη της πολιτισμικής κληρονομιάς, μπορεί να γίνει, μέσω της χρήσης Εικονικής Πραγματικότητας, η οποία επιτρέπει την καθολική εμβύθιση του χρήστη σε εικονικά περιβάλλοντα που αναπαραστούν με πιστότητα το πολιτιστικό προϊόν και τις συνθήκες λειτουργίας του, μέσω της Επαυξημένης Πραγματικότητας, η οποία ενσωματώνει στην οθόνη/γυαλιά του χρήστη χρήσιμες ψηφιακές πληροφορίες ή εικόνες οι οποίες εναρμονίζονται πλήρως με το φυσικό περιβάλλον του χρήστη γύρω του, ενώ οι σημαντικότερες μέθοδοι αλληλεπίδρασης είναι τα παιχνίδια σοβαρού σκοπού και η ψηφιακή αφήγηση. Τα παιχνίδια σοβαρού σκοπού επιτρέπουν την παιγνιώδη ανάδειξη πολιτιστικού περιεχομένου όπου ο βασικός στόχος της πληροφόρησης συσχετίζεται με λειτουργίες παιχνιδιού, ενώ η ψηφιακή αφήγηση (digital story telling) είναι “ο συνδυασμός της παραδοσιακής προφορικής αφήγησης με τα πολυμέσα και τα εργαλεία επικοινωνίας”.